Een klant tekent uw offerte en betaalt eventueel een voorschot. Nadien wordt duidelijk dat de klant er eigenlijk onder uit wil zonder het contract uitdrukkelijk op te zeggen. Hoe gaat u daarmee om?
Wanneer een klant uw offerte tekent, heeft u met hem een overeenkomst. Als de klant de offerte en dus de overeenkomst verbreekt, is het duidelijk dat u hem een vergoeding kan aanrekenen voor al uw uitgaven, al uw verrichte prestaties en de winst die u had kunnen maken bij de opdracht.
De exacte grootte van uw schade kunt u iedere keer precies berekenen of u kan hiervoor een forfait van bijvoorbeeld 15% voorzien in uw algemene voorwaarden. In de praktijk zal men zich echter vaak de vraag stellen van wanneer de offerte als verbroken kan worden beschouwd? Een klant die er onder uit wil, zal immers gaan talmen of niets meer van zich laten horen.
Het is alleszins niet zo dat de overeenkomst pas als verbroken is nadat de klant u zwart op wit heeft bevestigd dat hij niet met u verder wil. Een verbreking kan ook stilzwijgend gebeuren.
Uw klant moet zijn medewerking verlenen en de uitvoering van de overeenkomst mogelijk maken. Indien uw klant geen enkele medewerking verleent of u niet toelaat om de werken uit te voeren, dan kan dit gezien worden als een verbreking. Indien u beschikt over een akkoord omtrent een offerte of een contract, dan heeft u recht op de uitvoering.
----------------------------------------------------------------------
"Een verbreking kan ook stilzwijgend gebeuren"
---------------------------------------------------------------------
Indien u niets meer van de klant hoort, doet u er goed aan om via e-mail (of aangetekende brief) zelf een voorstel te doen of een reactie uit te lokken. Als u geen reactie ontvangt of als uit de reactie van de klant blijkt dat hij niet verder wil, dan mag u ervan uitgaan dat hij eenzijdig de offerte of het contract stopzet. U kunt dan vervolgens een schadevergoeding vragen.
Bjorn REYNDERS
Comments